Årets stämma kommer att hållas i föreningens träfflokal tisdag den 30/5 kl 18. Stämmohandlingar kommer dels att delas ut till medlemmar, dels finnas tillgängliga på webben.
Vid årsstämman valdes en styrelse om sju personer, se under rubrik ”Föreningen”. Valberedningen fick förnyat förtroende även för kommande verksamhetsår. Stämmoprotokoll läggs upp när det är justerat.
Har du synpunkter och idéer om hur tryggheten kan förbättras? Framför dina synpunkter och åsikter vid ett möte den 16/3. Läs mer här.
Finns det saker som du vill att föreningen ska åtgärda eller göra? Lämna då in en motion till årsstämman.
Motioner ska mejlas till info@brfkorsbarsgarden.se (skriv ”motion 2023” i ämnesraden).
Motionen bifogas sedan kallelsen till årsstämman och tas upp på stämman för beslut. Genom röstning beslutas av medlemmarna om motionen ska verkställas av styrelsen eller ej under kommande mandatperiod.
I motionen ska du förklara vad det är som du vill att kommande styrelse ska åtgärda eller göra. Beskriv situationen – bakgrund – och vad du vill att styrelsen ska göra – yrkande – samt ange tydlig avsändare.
Din motion ska vara inlämnad senast den 15 mars 2023.
Det underlättar om din motion är så beskrivande som möjligt, och framförallt – att det finns ett tydligt yrkande! Se exempel på www.brfkorsbarsgarden.se
Nedanstående skickades den 27/11 direkt till boende som uppgett sin mejladress.
Här följer en liten rapport om vad som händer i Brf Körsbärsgården.
Många funderar säkert på ekonomin, inflationen som innebär både ökade priser och ökade räntekostnader. Styrelsen följer förstås utvecklingen noggrant, de största utgiftsposterna är ju räntorna på föreningens lån och energikostnader, och bedömningen nu är att de avgifter som fastställdes vid avgiftssänkningen i februari i år kommer att räcka för att betala föreningens löpande utgifter även framöver. Med reservation för att framtiden är osäker och svår att prognosticera….
Oroligheterna i omvärlden, inte minst Rysslands krig mot Ukraina, har inneburit större uppmärksamhet kring skyddsrum. Styrelsen har låtit inspektera både de utrymmen som nu används som lägenhetsförråd samt de utrymmen där skyddsutrustning förvaras och vi vet nu att föreningen uppfyller myndighetskraven.
Vid stämman i maj gavs styrelsen i uppdrag att undersöka köp eller hyra av hjärtstartare och det är nu beslutat att hyra hjärtstartare, den kommer att installeras utanför träfflokalen och tvättstugan.
Angående träfflokalen så har styrelsen beslutat att höja kvällshyran till 500 kr fr o m 1/1 2023, övriga tider är hyran oförändrad.
Sopsugen är nu renoverad men det hjälper inte om skrymmande saker slängs i sopnedkasten, släng INTE pizzakartonger och liknande. Det finns återvinningstationer både på Garagevägen och bakom Bersågränd. OM större saker nödvändigtvis måste slängas i sopnedkasten så riv sönder i mindre bitar först, tack. Vid stopp i sopsugen kan felanmälan göras direkt till Envac, tel 010-265 00 00. Stopp som uppstår hos oss kommer att debiteras föreningen, d v s vår gemensamma ekonomi.
I september hölls ett möte med alla fastighetsägare i Enskededalen, inbjudna var även representanter för olika myndigheter. Polisen var och rapporterade att Enskededalen är ett förhållandevis tryggt område men inte helt utan problem, framförallt med droghandel. Polisen uppmanar alla att ringa 112 om man ser misstänkt narkotikaförsäljning, eller andra pågående brott, även om det exempelvis rör sig om en cykelstöld.
Tips om platser där det ofta förekommer misstänkt narkotikaförsäljning eller annan illegal verksamhet bör anmälas på polisens webbplats: https://polisen.se/om-polisen/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/. Där går det att lämna tips anonymt.
Vid en efterföljande trygghetsvandring uppmärksammades bland annat vikten av god belysning och likaså behovet av ett mer levande Dalens centrum.
Styrelsen bjöd på fika valdagen den 11/9 men tyvärr var det bara ett fåtal boende som kom förbi.
Söndag 11/9 (valdagen!) kl 14-16 bjuds det på fika för barn och vuxna. Alla boende är välkomna. Mer info kommer sättas upp i entréerna.
Från och med måndag 29/8 till och med den 12/9 kommer sopsugen att vara avstängd för renovering. Sopnedkast kan alltså INTE användas under dessa veckor, luckorna kommer att förseglas. Under denna period kommer det finnas sopbehållare uppställda, se karta. Dessa sopbehållare är endast avsedda för hushållsavfall.
Envac (som hanterar sopsugen) beklagar de problem som detta kan medföra.
Årets loppisdag i Dalen blir söndag den 28/8. Riktlinjerna är enkla: ställ ut bord och sälj. Ingen föranmälan behövs. Du säljer på vår egen gård och notera att det är förbjudet att stå i allén. Om någon har speciella aktiviteter eller happenings utöver loppisen får man gärna kontakta Facebooksidan Dalendagen-loppis i Dalen.
Höstens första hämtning av grovsopor sker onsdag 17/8 kl 18-19 utanför Dalgränd 16-18. Observera att inga sopor får ställas ut före kl 18! Övriga hämtningar för hösten är angivna i kalendariet, och där krävs inloggning. Inloggningsuppgifter kan fås genom att mejla styrelsen, info@brfkorsbarsgarden.se.
Vid årsstämman 2022 omvaldes styrelsen och vid det konstituerande mötet fastställdes uppdrag enligt följande:
Ordförande: Madelaine Possman (Dalgränd 10)
Kassör: Margit Norberg (Dalgränd 22)
Sekreterare: Peter Klintebäck (Dalgränd 6)
Ledamöter: Mats Jonaeson (Dalgränd 6), Lars Mertner (Dalgränd 6) samt Ana Stolica (Dalgränd 12)
Här finns årsredovisning för 2021 att ta del av inför årsstämman den 23/5 2022.
Söndag 8/5 rensades cykelförråden. Nu finns det bättre plats för de cyklar som används regelbundet.
Cyklar som ej nyttjas regelbundet ska förvaras i eget förråd.
Cyklar som var omärkta och i obrukbart skick omhändertogs och kommer att förvaras av föreningen i sex månader. Cyklar som ej avhämtats efter ett halvår kommer att slängas.
OM du saknar din cykel så skicka ett mejl till info@brfkorsbarsgarden.se och beskriv den saknade cykeln.
Här finns kallelse och dagordning till årets stämma, den 23/5 kl 19. Den kommer att hållas på Quality hotel vid Globen, lokal Cosmos.
Ventilationen är ännu inte helt intrimmad, några lägenheter har haft dålig fart på frånluften så den har vridits upp vilket inneburit att vissa lägenheter nu kan höra ventilationen. Flera lägenheter har också haft problem med imbildning i sina fönster. Detta har kunnat åtgärdas genom byte av tätningslister. För att kunna ställa in och reglera så ventilationen blir bra i alla lägenheter så behöver tyvärr ventilationsfirma återigen komma in i lägenheter. Detta kommer att annonseras i god tid.
Hissrenoveringen närmar sig slutet och även om det varit ett fåtal tillfälliga stopp så ska risken för stående hissar vara avsevärt mycket mindre med de nya hissarna än vad det var med de tidigare hissarna som funnits sedan fastigheten byggdes 1981. I varje hiss finns krokar högt upp på hissarna respektive långsidor. De krokarna ska användas för att hänga upp skyddsfilt vid flytt, lägenhetsrenovering och transport av större möbler och liknande så att hissväggar inte förstörs. Dessa filtar bokas hos Driftia Felanmälan. Ange datum när skyddsfiltarna ska hängas upp och tas ner samt i vilken port. Se info på webben.
Hämtning av grovsopor är inbokat t o m juni, nya tider för hösten läggs ut senare.
Vid vårens fastighetsägarmöte i mitten av mars rapporterades bl a från polisen att Dalen inte sticker ut i brottsstatistiken. Det största problemet är narkotikaförsäljningen så polisen tar gärna emot tips. Tips ska vara detaljerade och tydligt uppge var, när och hur något sker
Kontakt sker via telefon 112 vid pågående brott, telefon 114 14 om det inte är pågående eller via polisen.se och kommunpolis.lpo-globen@polisen.se. För övrigt diskuterades olika trygghets- och trivselfrågor som hur områden mellan olika gårdar kan göras tryggare med bättre belysning.
Vid några tillfällen har boende störts av ungdomar som sniffat lustgas i våra trapphus. Det är inte olagligt att göra detta, men klart olämpligt och både fältassistenter samt polis vill gärna bli informerade om och när detta sker (och förstås även om andra iakttagelser gällande droger). Kontakta i första hand fältassistenter på tel 08-508 145 00, är det stökigt så kan förstås även polisen kontaktas enligt ovan.
Fastighetsutvecklingen med nytt cykelförråd och nya lägenheter ligger på is just nu.
Cykelförråden kommer att rensas på trasiga och omärkta cyklar. Endast cyklar som används regelbundet ska finnas i de förråden. Cyklar som är trasiga ska placeras i egna förråd. Cykelförråden är INTE att se som extra förvaringsutrymmen! Cyklar ska märkas med aktuellt datum senast måndag 1/5, därefter kommer omärkta, samt trasiga och uppenbart oanvända, cyklar att omhändertas och förvaras av föreningen sex månader. Cyklar som ej uthämtas efter sex månader kommer att slängas (eller bortskänkas om de är i reparerbart skick).
Kriget i Ukraina har medfört större uppmärksamhet på skyddsrum och styrelsen går igenom de skyddsrum som finns i fastigheten och kontrollerar att de lever upp till de myndighetskrav som ställs.
Notera gärna söndag den 24/4 i kalendrar. Styrelsen planerar en liten aktivitet för gårdens alla boende då.
Årets stämma kommer att hållas måndag den 23/5. Stämman kommer att hållas i Quality Hotel i Globen-området. Separat kallelse med sedvanliga handlingar kommer att delas ut till alla medlemmar någon gång mellan 25/4 och den 8/5.
Senast söndag 1/5 måste alla cyklar i cykelförråden vara märkta med namn, datum och adress. Datum för märkningen ska vara aktuellt, d v s för år 2022. Cyklar med gamla datummärkningar kommer att omhändertas.
Märklappar finns i respektive cykelförråd.
De cyklar som är omärkta den 2/5 kommer att omhändertas under maj månad och förvaras under sex månader. Omärkta, ej uthämtade, cyklar kommer att slängas under december 2022. Cykelförråden är endast till för cyklar som används så uppenbart trasiga och oanvända cyklar kommer också att omhändertas och förvaras i sex månader innan de slängs.
Det är inte tillåtet att låsa fast cyklar i rör och ledningar, sådana lås tas bort efter 1/5. Omärkta cyklar som är fastlåsta i cykelställ kommer att omhändertas. Lås som föreningen behöver bryta upp kommer ej att ersättas!
SÅ SKYDDAR VI VÅRA NYA HISSAR FRÅN ONÖDIGT SLITAGE
Rutin för beställning av skyddsfiltar
Föreningens ambition, nu när vi fått nya hissar, är att vi ska vara rädda om dem och se till att de inte blir utsatta för onödigt slitage. Föreningen har därför införskaffat skyddsfiltar för att undvika det. Så boka skyddsfilt hos Driftia Felanmälan och ombesörj därmed att hissen i din port förses med skyddsfiltar vid in- och utflyttning samt vid renovering av lägenhet.
Gör så här:
Finns det saker som du vill att föreningen ska åtgärda eller göra? Lämna då in en motion till årsstämman.
Du kan antingen mejla till info@brfkorsbarsgarden.se (skriv motion 2022 i ämnesraden) eller lägga din motion i föreningens brevlåda utanför träfflokalen/tvättstugan.
Motionen bifogas sedan kallelsen till årsstämman och tas upp på stämman för beslut. Genom röstning beslutas av medlemmarna om motionen ska verkställas av styrelsen eller ej under kommande mandatperiod.
I motionen ska du förklara vad det är som du vill att kommande styrelse ska åtgärda eller göra. Beskriv situationen – bakgrund – och vad du vill att styrelsen ska göra – yrkande – samt ange tydlig avsändare.
Din motion ska vara inlämnad senast den 8 mars 2022.
Det underlättar om din motion är så beskrivande som möjligt, och framförallt – att det finns ett tydligt yrkande! Se exempel på www.brfkorsbarsgarden.se
Telia har via brev informerat om att tv-box Motorola 1910 har utgått. Den kan dock finnas kvar i något enstaka hushåll och då den slutar fungera den 12/1 så gäller något av följande:
Så här ser Motorolas tv-box ut. På undersidan framgår också vilken tv-box det är.
Planeringen för byte av de återstående hissarna ser ut som följer:
Dalgränd 16, vecka 2-5
Dalgränd 14, vecka 6-9
Dalgränd 10, vecka 9-12
Dalgränd 18, vecka 13-16
Dalgränd 22, vecka 16-19
Alla boende som använder sin cykel på vintern ombeds att inte låsa fast cykeln i staket och liknande. Det försvårar och hindrar snöröjningen.
Vad har hänt?
ComHem, som levererar bredband, IP-telefoni och Tv (inkluderat i avgiften), blev i våras uppköpta av Tele2 men för vår del kommer det inte märkas. OM någon vill ha en snabbare uppkoppling så kan man kontakta kundtjänsten och beställa till sin egen lägenhet mot en extra kostnad.
Under våren och sommaren har gårdens planteringar tagits om hand av Solbrudens trädgårdar, bland annat har nya buskar planterats runt lekplatsen. Det är aroniabuskar som planterats och dess bär är ätliga.
De stämmobeslut som ålagts styrelsen har behandlats, bland annat har frågan om gemensam elbilspool från stämman 2020 diskuterats med övriga bostadsrättsföreningar och styrelsen konstaterat att det inte tycks finnas något intresse för detta i dagsläget. Automatiska dörröppnare har installerats och städningen av gemensamma utrymmen, framförallt i Dalgränd 8, är under uppsikt.
Vad är pågående?
Hissrenoveringen har påbörjats, hissarna i Dalgränd 8, Dalgränd 12 och Dalgränd 20 är bytta och nu pågår arbete i Dalgränd 4. Tidtabellen för hissrenoveringarna finns på föreningens webbplats, www.brfkorsbarsgarden.se/nyheter.
Träfflokalen är öppen för bokningar.
Hämtning av grovsopor är inbokat till och med januari 2022, logga in på www.brfkorsbarsgarden.se/kalender för att se datum (lösenord krävs och kan fås genom att mejla info@brfkorsbarsgarden.se).
I september hölls ett möte med alla fastighetsägare i Enskededalen (d v s alla bostadsrättsföreningar samt Svenska Bostäder). Bland annat rapporterades att brottsligheten minskat och att den upplevda tryggheten ökat, dock kvarstår fortfarande problem med drogförsäljning. Ett nytt problem är ungdomar som berusar sig på lustgas (läs mer om detta på webbplatsen). För övrigt diskuterades bland annat utemiljön och biltrafiken i området samt behov av laddplatser för elbilar.
Ventilations- och värmearbeten i fastigheten är nu avslutade.
Vad händer framöver?
Den 20:e oktober hölls ett informationsmöte om planer och idéer att skapa nytt cykelförråd och att göra om nuvarande cykelförråd, samt det f d posthuset (som Fitness 24/7 hyr idag), till lägenheter.
Cykelförråden behöver rensas och till våren kommer en ny uppmaning att märka upp cyklar att sättas upp. Notera att cykelförråden är till för cyklar som används regelbundet. Trasiga cyklar slängs, eller förvaras i eget förråd!
Det har framförts önskemål om bättre sopsortering och det kommer förhoppningsvis att bli möjligt till hösten 2023. Den sopsug och det system som Körsbärsgården är anslutet till är förberett för att kunna sortera olikfärgade soppåsar men Högdalens sopsorteringsanläggning måste byggas om först, läs mer här.
Se länk för information om ”nya ungdomstrenden”.
Måndag 9/8 kommer höstens hissrenoveringar att påbörjas. Varje hiss beräknas ta ca fyra veckor att åtgärda, och under de veckorna är det således trapporna som gäller. Hissarna åtgärdas i ordning utifrån behov. Först ut är hissen på Dalgränd 8. Planeringen ser ut som följer nedan:
Dalgränd 8: vecka 32 – 35
Dalgränd 12: vecka 36 – 39
Dalgränd 20: vecka 39 – 42
Dalgränd 4: vecka 43 – 46
Dalgränd 6: vecka 47 – 50
Hissarna i övriga uppgångar kommer att åtgärdas under första halvåret 2022.
Den 24/5 hölls årets stämma. Protokollet är justerat och finns, efter inloggning, att läsa under ”Föreningen/Protokoll från årsstämma”.
Styrelsen återvaldes med ett nyval av en suppleant. Efter det konstituerande mötet den 8/6 ser styrelsen ut som följer:
Ordförande: Madelaine Possman, madelaine@brfkorsbarsgarden.se
Kassör: Margit Norberg, margit@brfkorsbarsgarden.se
Sekreterare: Peter Klintebäck, peter@brfkorsbarsgarden.se
Ledamöter: Eduard Dyachuk, eduard@brfkorsbarsgarden.se, Mats Jonaeson, mats@brfkorsbarsgarden.se, Lars Mertner, lars@brfkorsbarsgarden.se, Ana Stolica, ana@brfkorsbarsgarden.se
Suppleant: Babylonia Tibert, babylonia@brfkorsbarsgarden.se
Under vecka 21, 24-28/5, kommer ventilationen att vara avstängd då installationer av systemet ska göras. Detta berör endast Dalgränd 16, 18, 20 och 22.
Styrelsen beklagar att information om detta kommer med så kort varsel.
Nu finns alla handlingar inför stämman den 24/5 upplagda under rubriken Föreningen/stämmohandlingar (inloggning krävs). Notera att stämman kommer att hållas på Quality hotel vid Globen, lokal Cosmos.
Välkomna!
Fr o m idag, 6/5, och ett par veckor framåt kommer dörrstängare att bytas ut och nya installeras så att entrédörrar ska kunna öppnas med automatik både utifrån och inifrån.
Grillsäsongen närmar sig och föreningen hoppas den gemensamma grillplatsen på gården kommer att nyttjas väl. Föreningen håller inte med grillgaller utan det får man ordna med själv. På de stora butikerna kostar ett galler uppåt 800 kronor men via nätet kan ett galler beställas för 295 kronor. Läs mer, och beställ, här.
Fastighetens styrsystem av värme och ventilation ska bytas ut. Det ska göras av Styrteam AB så deras personal kommer att synas i trapphusen framöver. De behöver inte komma in i lägenheter men när det nya styrsystemet ska sättas igång så kommer ventilationen att vara avstängd en dag. När detta ska ske så kommer de att avisera både i entréer och i alla berörda lägenheter.
Läs här vad mäklare anser om hur avgiftssänkningen påverkar värdet av våra lägenheter.
Från och med april 2021 sänks avgifterna med 35%. 🙂
Nu när Brf Körsbärsgården går in på sitt andra decennium, ombildningen skedde 2010, så kan vi se att fastigheten är i gott skick, att större investeringar och underhållsinsatser är gjorda eller inplanerade. Den som kvarstår att åtgärda är renovering av hissar, det är inplanerat och budgeterat för 2021-2022. Den underhållsplan som upprättades vid ombildningen är i och med detta genomförd.
Styrelsen har i samråd med föreningens ekonomiska förvaltare gått igenom ekonomin mycket noggrant och vi ser att intäkterna (avgifter + hyresintäkter) överstiger de framtida kostnaderna. Självklart kommer pengar att avsättas för löpande driftskostnader och inplanerat underhåll, men det finns utrymme att sänka avgifterna. Några större, och kostsamma, underhållsinsatser efter hissrenoveringen är inte aktuella under kommande tioårsperiod.
Finns det saker som du vill att föreningen ska åtgärda eller göra? Lämna då in en motion till årsstämman.
Du kan antingen mejla till info@brfkorsbarsgarden.se (skriv motion 2021 i ämnesraden) eller lägga din motion i föreningens brevlåda utanför träfflokalen/tvättstugan.
Motionen bifogas sedan kallelsen till årsstämman och tas upp på stämman för beslut. Genom röstning beslutas av medlemmarna om motionen ska verkställas av styrelsen eller ej under kommande mandatperiod.
I motionen ska du förklara vad det är som du vill att kommande styrelse ska åtgärda eller göra. Beskriv situationen – bakgrund – och vad du vill att styrelsen ska göra – yrkande – samt ange tydlig avsändare.
Din motion ska vara inlämnad senast den 7 mars 2021.
Det underlättar om din motion är så beskrivande som möjligt, och framförallt – att det finns ett tydligt yrkande! Se exempel på www.brfkorsbarsgarden.se
På grund av den mänskliga faktorn har felaktiga avier skickats ut. Styrelsen har tidigare beslutat och informerat om att bostadsrättsinnehavare har en avgiftsfri januari och att hyresgästsinnehavare får en hyressänkning på 500 kronor i januari.
För bostadsrätterna kommer RB Ekonomi att kreditera bort avgiften för bostaden. I samband med det skickar de ut en kreditavi på detta till alla tillsammans med ett infobrev om vad som har hänt och vad som ska betalas.
För hyresrätterna kommer de att kreditera bort 500 kronor från hyran och även där skicka med ett infobrev om vad som har hänt och vad som ska betalas.
Från och med idag, den 24/11, till och med den 31/1 2021 går det inte att boka kvällspass i träfflokalen. Under rådande omständigheter och med de allmänna råden att undvika större sammanhang där flera personer träffas så har styrelsen beslutat att stänga träfflokalen för bokningar på kvällstid. Det går fortfarande att boka lokalen på dagtid, styrelsen vädjar dock till de som eventuellt bokar en dagtid att iaktta försiktighet och att följa de allmänna råden om att hålla avstånd och tvätta händer noggrant.
Stängt för kvällsbokningar nu förlängt till och med 31/5.
Värmex kommer avisera att de behöver komma in i alla lägenheter en sista gång för att justera värmesystemet som just satts på.
Detta med undantag för några lägenheter i port 8 och port 10 som ännu inte fått igång värmen. Berörda lägenhetsinnehavare i dessa portar har personligen informerats om det.
Styrelsen har beslutat att alla medlemmar i föreningen ska få en avgiftsfri januari 2021 och alla hyresgäster få 500 kr i avdrag på hyran i januari 2021. Det kommer att synas på avier för kommande kvartal.
Detta som en kompensation för att värmen i fastigheten varit avstängd en längre tid.
Det finns ca 20 fristående värmeelement att låna. Är du intresserad så skicka ett mejl till info@brfkorsbarsgarden.se. Först till kvarn gäller!
Många boende har kontaktat Driftia, som förvaltar föreningens fastigheter, om att det är kallt i lägenheten. Installationen av nya radiatorventiler är klar i de flesta lägenheterna och det som återstår är intrimning av systemet. En förutsättning för det är att entreprenören kunnat besöka alla lägenheter och tyvärr återstår några. Förhoppningen är att allt ska vara klart senast den 30/10. Till dess kommer inkommande luft från ventilationssystemet att vara uppvärmd. Så från och med november hoppas vi att alla själva ska kunna reglera värmen i sina respektive lägenheter.
Denna vecka ska Fog08 åtgärda balkonger med betongräcken. Det är små hål som ska fyllas igen för att förhindra sprick- och rostbildning. Företaget använder skylift och allt arbete sker utifrån. Bli alltså inte förvånad om du ser någon utanför din balkong, även om du bor högre upp…
Ny entreprenör anlitad. Datum för höstens hämtningar inlagda i kalendern.
Vill du veta mer om vad som händer i föreningen? Anmäl dig här.
Vid den uppskjutna årsstämman den 21/9 omvaldes sittande styrelse och vid ett möte den 22/9 konstituerande sig styrelsen enligt följande:
Ordförande: Madelaine Possman
Kassör: Eduard Dyachuk
Sekreterare: Peter Klintebäck
Övriga ledamöter: Mats Jonaeson, Lars Mertner, Margit Norberg, Ana Stolica.
Till valberedning återvaldes Annelie Back (Dalgränd 22) och Kirsten Ytterberg (Dalgränd 8)
För tillfället har föreningen ingen inbokad hämtning av grovsopor. Aktiv transport som anlitats tidigare lägger ner verksamheten och hur detta ska ordnas framöver kommer styrelsen att diskutera. Mer information kommer framöver!
På grund av viruspandemin flyttas 2020 årsstämma från den 25/5 till den 21/9.
Årsredovisning 2019 kommer att delas ut till alla medlemmar under maj månad. Övriga stämmohandlingar kommer att delas ut i september.
Alla dokument kommer också att finnas tillgängliga på föreningens webbplats (inloggning krävs för vissa dokument – inloggningsuppgifter kan erhållas om du skickar ett mejl till info@brfkorsbarsgarden.se med ditt namn och din adress).
ComHem övergår till helt digitala sändningar i september. Läs mer här.
På grund av viruspandemin är stamspolningen (som var inplanerad att utföras i april) uppskjuten till hösten.
Nya datum kommer att meddelas i god tid.
Nu är datum för hämtning av grovsopor inlagda i kalendariet (inloggning krävs). Observera att det endast gäller hämtning av grovsopor – EJ byggsopor eller återvinningsmaterial. Den som (eventuellt) ställer ut grovsopor utanför de tider som anges i kalendariet kan debiteras med 1000 kronor.
Senast torsdag 30/4 måste alla cyklar vara märkta med namn, datum och adress. De cyklar som är omärkta den 30/4 kommer att omhändertas och förvaras under sex månader. Därefter kommer omärkta, ej uthämtade, cyklar att slängas.
Märklappar finns i respektive cykelförråd.
Årets stämma kommer att hållas måndagen den 25/5. Stämmohandlingar kommer att delas ut mellan 27/4 och 10/5. Den som vill föreslå något till stämman måste skriva en motion, och den måste vara inlämnad senast den 13/3. Motioner kan lämnas in både i föreningens brevlåda utanför tvättstugan och mejlas till info@brfkorsbarsgarden.se (OBS – skriv ”Motion till årsstämma 2020” i ämnesraden). Exempel på hur en motion bör se ut finns här, viktigast är att det finns ett tydligt yrkande som stämman sedan ska ta ställning till.
På grund av renovering av köket går det inte att boka träfflokalen under tiden 1/2 – 29/2.
Några datum för hämtning av grovsopor är inte bokade för våren 2020. Tillsvidare får varje boende själv ta hand om sina grovsopor. Vi återkommer med besked om hur föreningen ska hantera hantering av grovsopor, besked kan väntas tidigast i februari (efter nästa styrelsemöte).
Datum för hämtning av grovsopor är nu inlagda i kalendern. OBS – inloggning krävs, om du saknar inloggningsuppgifter så kontakta styrelsen.
Vid 2019 års stämma återvaldes hela styrelsen och vid styrelsens första konstituerande möte därefter utsågs Madelaine Possman till ordförande, Eduard Dyachuk till kassör, Peter Klintebäck till sekreterare. Mats Jonaeson, Lars Mertner, Margit Norberg och Ana Stolica är ledamöter, inga suppleanter.
Måndagen den 27/5 kl 19 blir det årsstämma i träfflokalen. Stämmohandlingar finns att hämta här på webbplatsen (under rubrik ”Föreningen” – inloggning krävs! Kallelse och dagordning finns att hämta här.
Styrelsen har beslutat att den som ertappas med att placera sopor på otillåtna platser kan debiteras för bortforslingen. Den som ertappas med att slänga kartonger i sopnedkast (och därmed orsakar stopp) kommer också att debiteras för de kostnader som uppstår. Framförallt pizzakartonger har orsakat flera stopp!
Grovsopor kan lämnas när Aktiv transport är inbokade (se kalendern för tider och datum – inloggning krävs). Återvinningsmaterial (tidningar, kartonger, glas och liknande) lämnas till återvinningsstationer. Vitvaror som byts ut kan oftast tas tillbaka av det företag som levererar den nya produkten.
Egna byggsopor hanteras i särskild ordning (kontakta styrelsen innan byggsäckar ställs upp). Den som renoverar sin lägenhet har ansvar för att byggsopor transporteras bort! OM det inte sköts kan den ansvarige debiteras för föreningens kostnader + en straffavgift på 1000 kronor.
Vid styrelsemötet den 15/1 beslutades att boende vid beställning av extrabrickor ska betala 180 kronor för dessa och att borttappade brickor ersätts utan kostnad (den borttappade brickan spärras). Kontakta styrelsen om nya brickor behövs.
Nu är datum för hämtning av grovsopor under första halvåret 2019 inlagt i kalendariet (kräver inloggning). Grovsopor kan lämnas mellan kl 18 och 19, utanför portalen mellan Dalgränd 16 och 18. (OBS: ej återvinning – sådant lämnas vid återlämningsstationer): Ingen utplacering av gropsopor i förväg eller på annan plats – den som gör det kan debiteras av föreningen!
Styrelsen har beslutat att alla bostadrättshavare i Brf Körsbärsgården får en avgiftsfri januari månad 2019. Anledningen är att vi lyckats bekosta underhålls- och renoveringsarbete under 2018 med befintliga medel. Styrelsen anser att föreningens goda ekonomi ska komma er medlemmar till godo, därav en avgiftsfri januari månad 2019.
Styrelsen önskar alla en God Jul och ett Gott Nytt År!
www.agentaförvaltning.se avslutas och ny adress är www.rbekonomi.se
Alla mejladresser som har xxxxx@agentaforvaltning.se ändras till xxxxx@rbekonomi.se
http://korsbarsgarden.baxectotal.se/aptusportal
För att använda appen:
Sök på Bokning i Apple store för iPhone/ i Google play för Android
– Då kommer bokningsappen upp, med namnet Aptus Elektronik AB under.
Ladda ned appen och skriv in bokningslänken.
Boende – inloggning
Användarnamn: Portnummer – lägenhetsnummer med streck emellan
Lösenord: Portnummer & lägenhetsnummer tillsammans utan streck (5 siffror)
Till exempel (Port 8, lgh 067):
Användarnamn: 08-067
Lösenord: 08067
Till exempel (Port 22, lgh 001):
Användarnamn: 22-001
Lösenord: 22001
F = Finmaskin
G = Grovmaskin
L = Lokal – Träfflokal
Madelaine Possman, Dalgränd 10, ordförande
Peter Klintebäck, Dalgränd 6, sekreterare
Eduard Dyachuk, Dalgränd 12, kassör
Mats Jonaeson, Dalgränd 6, ledamot
Lars Mertner, Dalgränd 6, ledamot
Margit Norberg, Dalgränd 22, ledamot
Ana Stolica, Dalgränd 12, ledamot
Nya nyckelbrickor kvitteras ut i styrelserummet, Dalgränd 2, följande datum och tider:
Den 14, 15, 16, 17 och 21 maj
Mellan kl. 07.00 – 08.00 och kl. 19.00 – 20.00
Den 18 och 22 maj
Mellan kl. 07.00 – 08.00
Nyckelbrickorna fungerar som tidigare till samtliga portar, dörr till lägenhetsförråd, gemensamma utrymmen såsom cykel- och barnvagnsförråd samt för bokning av tvättstuga och träfflokal.
Inom kort kommer boende att kunna boka både tvättstuga och träfflokal på webben samt i mobilapp. Mer info kommer.
Välkommen till styrelserummet ovan tider att kvittera ut nya nyckelbrickor!
Målningsarbeten på utsidor av fönster kommer dock att utföras under dessa sommarveckor – i trapphus, på loftgångar samt av förråds- och källarfönster.
Styrelsen fick i uppdrag av föreningens medlemmar på årsstämman 2016 att se över fasadunderhållet på fastigheten Dalen 15 – Brf Körsbärsgården, se beslut i protokoll från årsstämma 2016.
Utifrån uppdraget från medlemmarna tog styrelsen in offerter gällande fasadtvätt samt målning. Då fasadmålning finns med i föreningens underhållsplan och enligt planen skall målningen med silikatfärg göras år 2020 och därefter med ett intervall för underhåll var 20 år enligt underhållsplanen.
För allas information har det inte gjorts något fasadunderhåll på fastigheten på 36 år, d.v.s sedan byggåret 1981. Alltså, fasaden har varken tvättats eller målats på 36 år!
Styrelsen vill understryka att målning av fastighetens fasad kommer INTE leda till några avgiftshöjningar för varken bostadsrättsinnehavare eller hyresgäster då detta arbete ingår i nuvarande avgift respektive hyra.
Styrelsen undersöker även möjligheten att samtidigt byta ut samtliga stuprör, vilket också står med i underhållsplanen. Det betyder att vi kan spara pengar på dyra byggställningskostnader om vi gör det i samband med fasadmålningen.
Kassaflödet är positivt och vi har inget behov att låna några pengar för att göra detta fasadunderhåll.
Jämfört med andra föreningar i området har vi lägre driftskostnader och lägre belåning än de har. Därför är det nu aktuellt att konkretisera våra planerade underhållsåtgärder de närmaste 10 åren.
En välskött fasad är inte bara viktigt för att huset ska se fräscht och fint ut – att måla fasaden hjälper också byggnaden att hålla sig frisk!!
Med vänliga hälsningar
Styrelsen Brf Körsbärsgården
Dalgränd 16 – 18, kl 18:00 – 19:00 på följande datum:
Inga tider inbokade under sommaren
Nya tider för hösten publiceras i augusti