Rapport från styrelsemöte

Styrelsemöte nr 4 den 19/4, ägnades bland annat åt en genomgång av förvaltarens rapport, inkomna motioner, parkeringsplatser och ett antal ärenden som berörde gårdens boende.

Styrelsemöte nr 3, den 16/3, beslutade bland annat om vindsisolering och inköp av två nya tvättmaskiner. För övrigt behandlades ekonomiska frågor, stämmoförberedelser och planerades inköp till gården.

Styrelsemöte nr 2 den 17/2, innehöll bland annat diverse förvaltarärenden, ekomoniska frågor, den planerade fönsterrenoveringen och ett antal frågor av mer praktisk natur.

2016 första styrelsemöte nr 1 den 20/1, behandlade bland annat ventilationsfrågor, ekonomi och det “stök” som förevarit under helgerna i och runt gården. För övrigt påbörjades förberedelserna av årets stämma.

2015 sista styrelsemöte nr 13 den 7/12, ägnades till stor del åt en genomgång av aktuella och pågående ärenden med föreningens förvaltare. För övrigt fattades beslut om inköp och planering av växtlighet till gården.

Styrelsemöte nr 12 den 3/11, ägnades åt olika ekonomifrågor där det bl a beslutades om en avgiftshöjning på 3% fr o m 1/1 2016. För övrigt beslutades om inköp av ny mangel till tvättstugan och att ta ner ett träd vars rötter hotade fastigheten och att föryngringsbeskära växtligheten på gården.

Styrelsemöte nr 11 den 5/10, ägnades till största delen åt genomgång av pågående och planerade projekt samt löpande styrelsearbete.

Styrelsemöte nr 10 den 25/9, deltog även föreningens förvaltare från HSB. Mötet ägnades bland annat åt genomgång av förvaltarens rapport och vattenskador i föreningen. För övrigt beslutades att utse Oskar Uhrbom till ny kassör och att föryngringsbeskära växtligheten på gården. De kommande projekten (renovering av hyresrätter och fönsterrenoveringar) diskuterades också.

Styrelsemöte nr 9 den 10/9, ägnades bland annat åt diskussion om parkeringssituationen i Dalen, tvättstugan och uppföljning av Dalendagen. Dessutom beslutades om att ta in anbud på renovering av hyresrätter samt rapport om ekonomin och ingångna avtal. För övrigt konstaterades att Jon Lachmann lämnat styrelsen.

Styrelsemöte nr 8 den 26/8, behandlade bland annat flera aspekter på utemiljön, kommande projekt som fönsterrenovering och renovering av föreningens hyresrätter, avtalsöversyner och en hel del löpande ärenden och uppföljning av sommaren. Konstaterades också att Joel Dahlberg lämnat styrelsen.

Styrelsemöte nr 7 den 10/6, ägnades åt introduktion av de nya styrelseledamöterna och suppleanterna, uppföljning av stämman, policy för finansiell hantering, andrahandsuthyrning och för medlemskap. Dessutom ägnades tid åt sommarplanering och åt kommande projekt. För övrigt gicks ekonomin och pågående projekt igenom.

Styrelsemöte nr 6 den 7/5, ägnades bl a åt diskussion kring fönsterrenovering, avtalsöversyner och kommande projekt. Dessutom diskuterades ett antal mindre ärenden.

Styrelsemötet nr 5 den 21/4, ägnades bland annat åt genomgång av inkomna offerter, avtalsöversyn, bokslutsfrågor och diskussion om standard i föreningens hyresrätter.

Styrelsemöte nr 4 den 1/4, konstaterade bl a att Hajir Seradji tyvärr lämnar styrelsen. För övrigt diskuterades, utöver de löpande frågorna, fr a hyresrätterna i föreningen.

Styrelsemöte nr 3 den 9/3, ägnades bl a åt stämmoförberedelser och diskussion kring uteplatser, försäkring, ventilation och den kommande fönsterrenoveringen.

Styrelsemöte nr 2 den 11/2, beslutades bl a om gemensam standard kring uteplatser och loftgångsentréer och inkomna offerter. Dessutom diskuterades ekonomi, underhållsplan och status på pågående projekt. Styrelsen fick också rapport från gemensamt ordförandemöte i Dalen. Ett informationsmöte planerades till lördag 28/3.

2015 första styrelsemöte nr 1 den 21/1, beslutade bl a om att anlita HSB för att bistå vid planerad fönsterrenovering, att inte längre bekosta medlemmars ballofixbyten och att inreda ett barnvagnsförråd. För övrigt diskuterades ventilation, renovering av hyresrätter samt planerades för våren. Årets stämma blir måndag 25/5.

2014 sista styrelsemöte nr 11 den 11/12, beslutade bl a om ändrade krav vid badrumsrenoveringar (se under Fastighet & service), om sophantering och snöjour, om att införa en avgift för cykelförråden med mera. Dessutom följdes det systematiska brandskyddsarbetet upp liksom status på det pågående ventilationsarbetet och på den planerade renoveringen av föreningens hyresrätter.

Styrelsemöte nr 10 den 12/11, beslutades att anta kompensationserbjudande från Com Hem, om att ta in offerter för fönsterrenovering och om att beställa fuktmätning i hyresrätter. I övrigt gick styrelsen igenom vad som skett med vår förvaltare och diskuterade kommande projekt.

Styrelsemöte nr 9 den 14/10, beslutade bl a om byte av ventilationsfläktar, om att ta bort pilträdet utanför Dalgränd 10, om nytt elavtal och om avgiftshöjning på 6% fr o m 1/1 2015. Dessutom diskuterades renovering av hyresrätterna med mera.

Styrelsemöte nr 8 den 10/9, behandlade bl a diskussion om kompensation från Com Hem p g a diverse “strul” vid anslutning och om ventilationsproblem samt om förslag från Svenska Bostäder om att bilda en samhällighetsförening kring sopsugen. Dessutom beslutades om staket runt uteplatser på markplan.

Styrelsemöte nr 7 den 19/8, beslutade vi att lägga om ett lån. Vi följde upp vad som hänt under sommaren, t ex från fastighetsbesiktningen och den inventering av våra hyresrätter som avlutades i juni. Vi planerade också höstens arbets- och styrelsemöten.

Styrelsemöte nr 6 den 11/6 samt 18/6, var den nyvalda styrelsens första möte. Vi beslutade om ränteomläggning av våra lån och om policys i olika frågor. Vi avhandlade ett antal frågor av praktisk art och förberedde en fastighetsbesiktning med vår förvaltare.

Styrelsemöte nr 5 den 6/5, förbereddes stämman, både praktikaliteter och förslaget till stadgeändring. Vi beslutade att anta offert om upprustning av ventilationssystem och om yttre rengöring av lokalen på Åsgärdevägen. Vi gick igenom hittills inkomna offerter om elleverantör och följde upp gårdsdagen.

Styrelsemöte nr 4 den 4/8, innehöll bl a en genomgång med vår förvaltare. Vi konstaterade att paraboler är felaktigt monterade på flera ställen och måste åtgärdas av den boende, vi diskuterade OVK:n, det rapporterades från ett fastighetsägarmöte om bl a sophanteringen i Enskededalen och om en kundträff med vår bank.

Styrelsemöte nr 3 den 13/3, ägnade vi tid åt ekonomi och bokslut, diskuterade OVK, beslutade bl a att byta städfirma fr o m 1/7, att anlita Folksam som försäkringsgivare och att amortera 5 miljoner. Dessutom beslutades att träfflokalen inte ska hyras ut för fester, endast till middagar, barnkalas, möten o s v. Detta p g a återkommande anmälningar från boende som störts av sena och högljudda fester.

Styrelsemöte nr 2 den 10/2, följde vi upp OVK, beslutade att anlita Com Hem AB för tv, internet och telefoni (mer info kommer när det är dags att byta leverantör – boende behöver inte göra något nu), började förbereda och planera inför stämman den 26/5 och behandlade ett större antal frågor av mindre karaktär.

2014 första styrelsemöte nr 1 den 15/1, diskuterade vi ränteläget och föreningens lån, vi sade upp avtalet med Telia, beslutade om en inventering av hyresrätterna och planerade vårens möten.

2013 sista styrelsemötet den 11/12, rapporterades från ett fastighetsägarmöte tillsammans med Svenska Bostäder och övriga bostadsrättsföreningar i Enskededalen, bl a om Svenska Bostäders centrumsatsning i Sandsborg, om avfallshantering och om möjliga samarbeten i framtiden. För övrigt diskuterades bl a energi- och IT-frågor utöver de stående frågorna ekonomi och underhåll.

Styrelsemötet 20/11, planerades ett infomöte till söndag 8/12. Vi diskuterade parkeringsplatser och olika ekonomiska frågor. Vi beslutade om en avgiftshöjning på 7% fr o m 1/1 2014 och om att vid bokning av träfflokalen så ska tre sammanhängande tider räknas som en bokning, inte sex sammanhängande tider som det varit tidigare. Förändringen gäller nya bokningar fr o m 20/11.

Styrelsemötet den 22/10, ägnade vi mest tid åt ekonomi och underhållsfrågor.

Styrelsemötet den 30/9, OVK (obligatorisk ventilationskontroll), förstörelse och sabotage av gemensamma utrymmen, den ökande biltrafiken inne i området, fönsterrenovringsbehov, cykelförråd samt en del praktiska frågor med anledning av ombyggnaden av det gamla områdeskontoret till ett gym.

Styrelsemötet den 21/8, diskuterades bl a underhåll och ekonomi. Vi beslutade om policys, planerade höstens möten och aktiviteter samt följde upp ett driftmöte med vår förvaltare. Dessutom fördelade vi en del av styrelsearbetet enligt följande:

Peter – webben och informationsfrågor, träfflokalen och nyckelhantering

Helena och Karolina – ekonomi

Annika – städfrågor

Vassilis – gården

Hajir – utlåning av pirra, lastvagn och borrhammare samt telefon och IT-frågor

Styrelsens första möte efter årsstämman den 18/6, följde vi bl a upp stämman och de beslut som fattades på den. Vi diskuterade styrelsens arbetsformer och policys i olika frågor. Vi diskuterade och gick igenom underhållsplanen, efter en fastighetsbesiktning med vår förvaltare.

Vi beslutade om OVK, om en del mindre förbättringsarbeten i träfflokalen och om att anlita Svenska Gräs för att åtgärda lekplatsen.

/styrelsen